5 Tips om weer in beweging te komen na ziekte

5 Tips om weer in beweging komen na ziekte

Na een periode van ziekte of een ongeval kan het moeilijk zijn om weer in beweging te komen, vooral op latere leeftijd. Toch is het belangrijk voor uw gezondheid om deze stap te zetten. In dit artikel bespreken we waarom het zo lastig kan zijn om na langdurig stil te hebben gezeten, weer in beweging te komen. We bieden ook een aantal praktische tips die u helpen weer op de been te komen.

Het is misschien een beetje spannend 

Als u langdurig ziek bent geweest of u heeft lange tijd moeten herstellen na een ongeval, dan kan het moeilijk zijn om weer actief te worden. Misschien vertrouwt u uw lichaam nog niet helemaal, bent u bang voor eventuele pijn of voelt u zich al moe bij de gedachte aan beweging. Als u al wat ouder bent, komen daar ook nog eens de vermoeidheid en klachten bij die horen bij uw leeftijd. Al deze dingen samen kunnen ervoor zorgen dat u inactief blijft.

Ondanks dat gevoel van weerstand is het toch echt belangrijk om weer in beweging te komen. Regelmatige lichaamsbeweging zorgt er namelijk voor dat u zich op meerdere manieren beter gaat voelen:

  • Beweging helpt bij het versterken van spieren, verbetert de bloedsomloop en zorgt ervoor dat uw lichaam gezond blijft.
  • Het is bewezen dat mensen die regelmatig bewegen zich beter voelen. Bewegen verlicht stress en kan helpen om depressieklachten en angst te verminderen.
  • Door regelmatig te bewegen voelt u zich zekerder. U krijgt steeds meer zin om er op uit te gaan, mensen te ontmoeten en leuke dingen te doen. Het verbetert dus de kwaliteit van uw leven.

Tips om weer in beweging te komen

  1. Begin klein. Het is niet nodig om direct een hele intensieve training te doen. Begin met eenvoudige oefeningen. 
  2. Stel realistische doelen:.Bepaal haalbare doelen die zijn afgestemd op uw huidige conditie en gezondheidstoestand. Zelfs kleine successen kunnen u motiveren om door te gaan.
  3. Zoek hulp. Vraag uw huisarts of een fysiotherapeut om advies over geschikte oefeningen en programma's. Ook vrienden of familie kunnen u helpen bij uw bewegingsroutine. Zo voelt u zich wat veiliger en het werkt motiverend wanneer iemand u aanmoedigt.
  4. Maak het leuk. Kies activiteiten die u leuk vindt en die passen bij uw interesses. Of het nu gaat om dansen, tuinieren of zwemmen; het belangrijkste is dat u plezier heeft tijdens het bewegen.
  5. Sta uzelf toe rust te nemen. Luister naar uw lichaam en forceer uzelf niet te veel. Het is belangrijk om af en toe een pauze te nemen en uzelf te belonen voor uw inspanningen.

Hoewel het niet altijd gemakkelijk is om na een periode van inactiviteit weer in beweging te komen, is het belangrijk om te onthouden dat zelfs de kleinste stappen een verschil kunnen maken. Met een positieve mindset, geduld en de juiste ondersteuning vindt u snel uw weg terug naar een actief en gezond leven.

Professionals die u kunnen helpen

Op de sociale kaart vindt u informatie, voor inwoners en professionals, over formele en informele organisaties rond wonen, zorg & welzijn, werk & inkomen, kinderen en jeugd.

Organisaties